Πέμπτη 4 Οκτωβρίου 2012

Το πρώτο ταξίδι του Όριεντ Εξπρές


Το ταξίδι με τραίνο στα τέλη του 19ου αιώνα ήταν χρονοβόρο και κουραστικό καθώς κάθε χώρα διέθετε το δικό της ανεξάρτητο σιδηροδρομικό δίκτυο κι έτσι οι επιβάτες που ταξίδευαν από την Ευρώπη έως την Οθωμανική Αυτοκρατορία αναγκάζονταν να αποβιβάζονται στα σύνορα κάθε κράτους, να τα περνούν πεζοί και να επιβιβάζονται εκ νέου σε άλλη αμαξοστοιχία.

Η επαναστατική ιδέα του Ζορζ Ναχελμάκερς, ενός  βέλγου επιχειρηματία, για μία διεθνή εταιρεία με άδεια χρήσης όλων των κρατικών σιδηροδρομικών δικτύων οδήγησε στη δημιουργία του θρυλικού Όριεντ Εξπρές, του πρώτου διηπειρωτικού τραίνου της Ευρώπης.


Στις 4 Οκτωβρίου 1883, το Όριεντ Εξπρές ξεκίνησε το πρώτο του δρομολόγιο, συνδέοντας το  Παρίσι με το Τζιούρτζιου της Ρουμανίας, μέσω Μονάχου και Βιέννης. Στον τερματικό σταθμό οι επιβάτες περνούσαν στην απέναντι όχθη του ποταμού Δούναβη με φέρι-μπόουτ και στη συνέχεια έπαιρναν άλλο τραίνο από τη Βάρνα της Βουλγαρίας από όπου έφταναν τελικά στην Κωνσταντινούπολη. Έξι χρόνια αργότερα, το 1989, λειτούργησε μία νέα σιδηροδρομική γραμμή που ένωνε απευθείας το Παρίσι με την Κωνσταντινούπολη, μέσω Βουδαπέστης και Βελιγραδίου.

Η θρυλική αμαξοστοιχία μετέφερε βασιλιάδες, ευρωπαίους διπλωμάτες, κοσμοπολίτες έμπορους και απλούς πολίτες. Κατά τη διάρκεια του πολυήμερου ταξιδιού οι επιβάτες χαλάρωναν στα βελούδινα και πλήρως εξοπλισμένα με μπάνιο, γραφείο και αναπαυτικά κρεβάτια διαμερίσματά τους ή  απολάμβαναν το γεύμα τους και τον καφέ τους στην ξύλινη σκαλιστή τραπεζαρία και στα δερμάτινα καθίσματα του εστιατορίου του Όριεντ Εξπρές.

Στην εκατοντάχρονη πορεία του το τραίνο διέκοψε τη λειτουργία του μόνο κατά το Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, μετά από τον οποίο φάνηκε να ανακάμπτει, επισκιασμένο ωστόσο από τις αερομεταφορές. Στα μέσα της δεκαετίας του 1970 το τραίνο του Ναχελμάκερς άρχισε να χάνει αίγλη καθώς ήταν αδύνατο να ανταγωνιστεί την ταχύτητα του αεροπλάνου, στο οποίο έδειχναν προτίμηση όλο και περισσότεροι ταξιδιώτες.

Το τελευταίο ταξίδι του τρένου ξεκίνησε στις 20 Μαΐου του 1977. Λίγους μήνες αργότερα πωλήθηκε σε μία δημοπρασία.



ΠΗΓΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου