Ανατροπές και νέα δεδομένα στην εγχώρια αγορά τυχερών παιχνιδιών προκαλεί η σχεδιαζόμενη πρόθεση του οικονομικού επιτελείου να προχωρήσει στην - πολλάκις εξαγγελθείσα και από άλλες κυβερνήσεις – διαδικασία χορήγησης αδειών για την παροχή υπηρεσιών τυχερών παιγνίων μέσω του διαδικτύου.
Αναπόφευκτα, ο σχεδιασμός της κυβέρνησης θα περιλαμβάνει την υλοποίηση διαγωνισμού για την χορήγηση των νέων αδειών, όπως άλλωστε ορίζει το ισχύον καθεστώς (διατάξεις των άρθρων 45 έως και 48 του ν.4002/2011). Ο σχετικός νόμος προβλέπει πως οι άδειες διεξαγωγής τυχερών παιγνίων μέσω διαδικτύου θα χορηγούνται από το ΥΠΟΙΚ κατόπιν διενέργειας διεθνούς πλειοδοτικού διαγωνισμού, θα έχουν 5ετή ισχύ και θα μπορούν να ανανεωθούν για ίσο ή μικρότερο χρονικό διάστημα με την καταβολή πρόσθετου τιμήματος.
Όπως συνέβη και σε αντίστοιχες περιπτώσεις σε ευρωπαϊκές αγορές που επίσης ρυθμίστηκαν, στελέχη της αγοράς αναμένουν πως στο πλαίσιο αυτό, θα τερματιστεί η μεταβατική περίοδος υπό την οποία λειτουργούν και προσφέρουν υπηρεσίες σήμερα οι 24 στοιχηματικές εταιρείες που προ τριετίας έκαναν χρήση των διατάξεων που προέβλεπε ο σχετικός νόμος. Ακολούθως, θα μεσολαβήσει ένα διάστημα (black period) απαραίτητο για να ξεκινήσει η διαδικασία προετοιμασίας και ελέγχου για τη χορήγηση των νέων αδειών λειτουργίας, με την πάροδο του οποίου όσες εταιρείες λάβουν αυτές τις άδειες θα μπορούν νόμιμα να δραστηριοποιούνται στην ελληνική αγορά, καταβάλλοντας τους προβλεπόμενους φόρους.
Επί του παρόντος, ωστόσο, δεν είναι γνωστά ούτε το τίμημα κάθε άδειας ή ο αριθμός τους, ούτε η διάρκεια της black period αλλά και το νομικό καθεστώς υπό το οποίο θα δραστηριοποιούνται οι εταιρείες που θα αδειοδοτηθούν, κάτι που θα προκύψει (;) έπειτα από διαβούλευση με τους φορείς της αγοράς τυχερών παιχνιδιών, όπως άλλωστε ανέφερε στη Βουλή ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Τρύφωνας Αλεξιάδης.
Σημειώνεται πως το αρχικό, επί υπουργίας Βαρουφάκη, σχέδιο προέβλεπε τη χορήγηση 5ετούς ισχύος αδειών στους παρόχους online τυχερών παιχνιδιών έναντι 3 εκατ. ευρώ έκαστη. Τότε είχε γίνει γνωστό πως κάθε επίσημα αδειοδοτημένος online πάροχος όφειλε να προπληρώνει μίνιμουμ φόρο ύψους 1 εκατ. ευρώ, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη ο αριθμός των συναλλαγών που πραγματοποιούνται, ενώ το τέλος για την επέκταση της άδειας μετά τη λήξη της πενταετούς ισχύος της θα βασιζόταν σε πραγματικά δεδομένα αναφορικά με τα έσοδα του κάθε παρόχου.
Οι αντιδράσεις τότε των παρόχων online τυχερών παιχνιδιών για τον παραπάνω σχεδιασμό δεν ήταν ιδιαίτερα... θερμές, ενώ και τώρα, μετά και τις χθεσινές αναφορές Αλεξιάδη στη Βουλή τα ερωτήματα της αγοράς παραμένουν πολλά. Εντύπωση προκάλεσε η αναφορά στη φορολόγηση των εταιρειών και τα ποσά που ο κ. Αλεξιάδης ανέφερε ότι έχουν εισπραχθεί την τελευταία τριετία από φόρο εισοδήματος (σ.σ. "το 2012 φόρο εισοδήματος από αυτές τις είκοσι τέσσερις εταιρείες εισπράξαμε 31.179 ευρώ, το 2013 εισπράξαμε 5.179 ευρώ και το 2014 εισπράξαμε 27.366 ευρώ”).
Για το ίδιο θέμα, σημειωτέον, ο πρόεδρος της Επιτροπής Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων Α. Στεργιώτης είχε αναφέρει σε παλαιότερη συνέντευξή του πως η μεταβατική περίοδος λειτουργίας των 24 εταιρειών επί τετραετία αποτελεί "ανέκδοτο που πρέπει να λήξει άμεσα”. Όπως είχε σημειώσει, η Επιτροπή δεν μπορεί να ασκήσει καμία εποπτεία με το μεταβατικό καθεστώς εκτός από τον έλεγχο της εμπορικής λειτουργίας των παρόχων, δεν είναι σε θέση να αξιολογήσει τους τζίρους τους, προτείνοντας ως λύση μια κανονική διαδικασία αδειοδότησης. Υπενθυμίζεται, πάντως, πως η κυβέρνηση δεν έχει ανοίξει ακόμη τα χαρτιά της αναφορικά με την παραμονή ή μη του κ. Στεργιώτη στη θέση του προέδρου της ΕΕΕΠ.
Όπως εξηγούν στελέχη της αγοράς τυχερών παιχνιδιών, εφόσον ο κυβερνητικός σχεδιασμός μετουσιωθεί σε πράξη, νομοτελειακά θα οδηγήσει σε ανατροπή του σημερινού σκηνικού στην αγορά του ιντερνετικού στοιχηματισμού, καθώς θεωρητικά θα ισχύσουν οι ίδιοι κανόνες λειτουργίας και ανταγωνισμού για όλες τις εταιρείες, οι οποίες σήμερα – υπό ένα στρεβλό καθεστώς – ανταγωνίζονται για τους ίδιους παίκτες και τζίρους. Για πολύ μεγάλο διάστημα και μέχρι σήμερα ισχύει διαφορετικό καθεστώς για τον ΟΠΑΠ και τις 24 εταιρείες που λειτουργούν υπό αυτό το μεταβατικό καθεστώς και όχι μόνον εμπορικά, με πιο πρόσφατο παράδεισμα την επιβολή φόρου 5 λεπτών του ευρώ στα παιχνίδια διου ΟΠΑΠ αλλά όχι στους παρόχους διαδικτυακού στοιχηματισμού.
Νέο μέτωπο με ΟΠΑΠ;
Η εξέλιξη αυτή, πάντως, εφόσον υλοποιηθεί, αναμένεται να προσθέσει επιπλέον φόρτο εργασίας στις νομικές υπηρεσίες του ΟΠΑΠ και νέους πονοκεφάλους στην κυβέρνηση. Και αυτό διότι ο ΟΠΑΠ σε κάθε ευκαιρία επαναλαμβάνει πως διατηρεί το αποκλειστικό δικαίωμα στο διαδικτυακό στοίχημα έως το 2020, δικαίωμα για το οποίο δαπάνησε 330 εκατ.ευρώ. Η σύμβαση με το ελληνικό Δημόσιο αναφέρει πως ο ΟΠΑΠ προσφέρει παίγνια, συμπεριλαμβανομένου του αθλητικού στοιχήματος, "με οποιονδήποτε πρόσφορο τρόπο", κατά συνέπεια από τον ΟΠΑΠ θεωρείται πως οι άδειες δεν θα αφορούν διαδικτυακό αθλητικό στοιχηματισμό αλλά παιχνίδια καζίνο και πόκερ. Σε διαφορετική περίπτωση, η προσφυγή στη δικαιοσύνη θα αποτελέσει φυσιολογικά μονόδρομο, ναρκοθετώντας ουσιαστικά τον κυβερνητικό σχεδιασμό.
Να σημειωθεί, τέλος, πως σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό του ΥΠΟΙΚ, από την αδιεοδότηση τω διαδικτυακών εταιρειών στοιχήματος μπορεί να προκύψουν δημόσια έσοδα άνω των 100 εκατ.ευρώ ευρώ ετησίως από το φόρο 30% επί των μικτών κερδών (GGR), χωρίς να υπολογίζεται το κόστος απόκτησης αδειών.
ΠΗΓΗ
Αναπόφευκτα, ο σχεδιασμός της κυβέρνησης θα περιλαμβάνει την υλοποίηση διαγωνισμού για την χορήγηση των νέων αδειών, όπως άλλωστε ορίζει το ισχύον καθεστώς (διατάξεις των άρθρων 45 έως και 48 του ν.4002/2011). Ο σχετικός νόμος προβλέπει πως οι άδειες διεξαγωγής τυχερών παιγνίων μέσω διαδικτύου θα χορηγούνται από το ΥΠΟΙΚ κατόπιν διενέργειας διεθνούς πλειοδοτικού διαγωνισμού, θα έχουν 5ετή ισχύ και θα μπορούν να ανανεωθούν για ίσο ή μικρότερο χρονικό διάστημα με την καταβολή πρόσθετου τιμήματος.
Όπως συνέβη και σε αντίστοιχες περιπτώσεις σε ευρωπαϊκές αγορές που επίσης ρυθμίστηκαν, στελέχη της αγοράς αναμένουν πως στο πλαίσιο αυτό, θα τερματιστεί η μεταβατική περίοδος υπό την οποία λειτουργούν και προσφέρουν υπηρεσίες σήμερα οι 24 στοιχηματικές εταιρείες που προ τριετίας έκαναν χρήση των διατάξεων που προέβλεπε ο σχετικός νόμος. Ακολούθως, θα μεσολαβήσει ένα διάστημα (black period) απαραίτητο για να ξεκινήσει η διαδικασία προετοιμασίας και ελέγχου για τη χορήγηση των νέων αδειών λειτουργίας, με την πάροδο του οποίου όσες εταιρείες λάβουν αυτές τις άδειες θα μπορούν νόμιμα να δραστηριοποιούνται στην ελληνική αγορά, καταβάλλοντας τους προβλεπόμενους φόρους.
Επί του παρόντος, ωστόσο, δεν είναι γνωστά ούτε το τίμημα κάθε άδειας ή ο αριθμός τους, ούτε η διάρκεια της black period αλλά και το νομικό καθεστώς υπό το οποίο θα δραστηριοποιούνται οι εταιρείες που θα αδειοδοτηθούν, κάτι που θα προκύψει (;) έπειτα από διαβούλευση με τους φορείς της αγοράς τυχερών παιχνιδιών, όπως άλλωστε ανέφερε στη Βουλή ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Τρύφωνας Αλεξιάδης.
Σημειώνεται πως το αρχικό, επί υπουργίας Βαρουφάκη, σχέδιο προέβλεπε τη χορήγηση 5ετούς ισχύος αδειών στους παρόχους online τυχερών παιχνιδιών έναντι 3 εκατ. ευρώ έκαστη. Τότε είχε γίνει γνωστό πως κάθε επίσημα αδειοδοτημένος online πάροχος όφειλε να προπληρώνει μίνιμουμ φόρο ύψους 1 εκατ. ευρώ, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη ο αριθμός των συναλλαγών που πραγματοποιούνται, ενώ το τέλος για την επέκταση της άδειας μετά τη λήξη της πενταετούς ισχύος της θα βασιζόταν σε πραγματικά δεδομένα αναφορικά με τα έσοδα του κάθε παρόχου.
Οι αντιδράσεις τότε των παρόχων online τυχερών παιχνιδιών για τον παραπάνω σχεδιασμό δεν ήταν ιδιαίτερα... θερμές, ενώ και τώρα, μετά και τις χθεσινές αναφορές Αλεξιάδη στη Βουλή τα ερωτήματα της αγοράς παραμένουν πολλά. Εντύπωση προκάλεσε η αναφορά στη φορολόγηση των εταιρειών και τα ποσά που ο κ. Αλεξιάδης ανέφερε ότι έχουν εισπραχθεί την τελευταία τριετία από φόρο εισοδήματος (σ.σ. "το 2012 φόρο εισοδήματος από αυτές τις είκοσι τέσσερις εταιρείες εισπράξαμε 31.179 ευρώ, το 2013 εισπράξαμε 5.179 ευρώ και το 2014 εισπράξαμε 27.366 ευρώ”).
Για το ίδιο θέμα, σημειωτέον, ο πρόεδρος της Επιτροπής Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων Α. Στεργιώτης είχε αναφέρει σε παλαιότερη συνέντευξή του πως η μεταβατική περίοδος λειτουργίας των 24 εταιρειών επί τετραετία αποτελεί "ανέκδοτο που πρέπει να λήξει άμεσα”. Όπως είχε σημειώσει, η Επιτροπή δεν μπορεί να ασκήσει καμία εποπτεία με το μεταβατικό καθεστώς εκτός από τον έλεγχο της εμπορικής λειτουργίας των παρόχων, δεν είναι σε θέση να αξιολογήσει τους τζίρους τους, προτείνοντας ως λύση μια κανονική διαδικασία αδειοδότησης. Υπενθυμίζεται, πάντως, πως η κυβέρνηση δεν έχει ανοίξει ακόμη τα χαρτιά της αναφορικά με την παραμονή ή μη του κ. Στεργιώτη στη θέση του προέδρου της ΕΕΕΠ.
Όπως εξηγούν στελέχη της αγοράς τυχερών παιχνιδιών, εφόσον ο κυβερνητικός σχεδιασμός μετουσιωθεί σε πράξη, νομοτελειακά θα οδηγήσει σε ανατροπή του σημερινού σκηνικού στην αγορά του ιντερνετικού στοιχηματισμού, καθώς θεωρητικά θα ισχύσουν οι ίδιοι κανόνες λειτουργίας και ανταγωνισμού για όλες τις εταιρείες, οι οποίες σήμερα – υπό ένα στρεβλό καθεστώς – ανταγωνίζονται για τους ίδιους παίκτες και τζίρους. Για πολύ μεγάλο διάστημα και μέχρι σήμερα ισχύει διαφορετικό καθεστώς για τον ΟΠΑΠ και τις 24 εταιρείες που λειτουργούν υπό αυτό το μεταβατικό καθεστώς και όχι μόνον εμπορικά, με πιο πρόσφατο παράδεισμα την επιβολή φόρου 5 λεπτών του ευρώ στα παιχνίδια διου ΟΠΑΠ αλλά όχι στους παρόχους διαδικτυακού στοιχηματισμού.
Νέο μέτωπο με ΟΠΑΠ;
Η εξέλιξη αυτή, πάντως, εφόσον υλοποιηθεί, αναμένεται να προσθέσει επιπλέον φόρτο εργασίας στις νομικές υπηρεσίες του ΟΠΑΠ και νέους πονοκεφάλους στην κυβέρνηση. Και αυτό διότι ο ΟΠΑΠ σε κάθε ευκαιρία επαναλαμβάνει πως διατηρεί το αποκλειστικό δικαίωμα στο διαδικτυακό στοίχημα έως το 2020, δικαίωμα για το οποίο δαπάνησε 330 εκατ.ευρώ. Η σύμβαση με το ελληνικό Δημόσιο αναφέρει πως ο ΟΠΑΠ προσφέρει παίγνια, συμπεριλαμβανομένου του αθλητικού στοιχήματος, "με οποιονδήποτε πρόσφορο τρόπο", κατά συνέπεια από τον ΟΠΑΠ θεωρείται πως οι άδειες δεν θα αφορούν διαδικτυακό αθλητικό στοιχηματισμό αλλά παιχνίδια καζίνο και πόκερ. Σε διαφορετική περίπτωση, η προσφυγή στη δικαιοσύνη θα αποτελέσει φυσιολογικά μονόδρομο, ναρκοθετώντας ουσιαστικά τον κυβερνητικό σχεδιασμό.
Να σημειωθεί, τέλος, πως σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό του ΥΠΟΙΚ, από την αδιεοδότηση τω διαδικτυακών εταιρειών στοιχήματος μπορεί να προκύψουν δημόσια έσοδα άνω των 100 εκατ.ευρώ ευρώ ετησίως από το φόρο 30% επί των μικτών κερδών (GGR), χωρίς να υπολογίζεται το κόστος απόκτησης αδειών.
ΠΗΓΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου